• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64917
+
-

راه‌اندازی 12  اقامتگاه بوم‌گردی جدیددر کردستان

گردشگری
راه‌اندازی 12  اقامتگاه بوم‌گردی جدیددر کردستان

ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در برخی روستاهای کردستان برای ۵۲ نفر اشتغال ایجاد کرده و موجب رونق گردشگری روستایی در این استان شده است. به گزارش ایرنا، رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های کردستان در حوزه گردشگری روستایی در حال حاضر ۱۳ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان فعالند. 

«آوات مُکاری» با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان امسال تعداد این خانه‌های بوم‌گردی در استان به ۲۵ مورد برسد، افزود: در حال حاضر ۵۰ پرونده ایجاد خانه‌های بوم‌گردی در استان در حال بررسی است. وی اضافه کرد: در این خانه‌های بوم‌گردی ۵۳ اتاق وجود دارد که روستای دولاب با 5 خانه و ۲۱ اتاق بیشترین آمار این حوزه را دارد. 

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: این خانه‌های بوم‌گردی در روستاهای دولاب، شیان، گلین، گومه‌ای، ‌فی، آویهنگ، نوره و صلوت‌آباد واقع شده است.  وی گفت: این خانه‌ها عمدتا در روستاهایی قرار دارند که بافت سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده و صاحبان آنها با تغییر کاربری اقدام به ایجاد خانه بوم‌گردی می‌کنند یا برخی نیز در حال احداث خانه‌های جدید در روستاها هستند. 

مکاری با بیان این‌که برای هر کدام از این خانه‌های بوم‌گردی حدود ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اشتغال‌زایی تسهیلات در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: خانه‌های که به‌تازگی احداث می‌شوند زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی از مصالح، نماها و تزیینات بومی و سبک معماری هر روستا استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: تسهیلات بانکی این طرح طبق طرح توجیهی هر خانه تا سقف 2 میلیارد ریال در نظر گرفته شده، اما با توجه به وسعت خانه‌های بوم‌گردی در استان هزینه احداث هر خانه در کردستان بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال متغیر است. ۴۳ روستای کردستان براساس شاخص‌های توریسم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده‌اند و بیش از ۱۰ مورد از این روستاها اکنون در کانون توجهند و ظرفیت‌ گردشگری دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید